</div> <p class=”MsoNormal” style=”line-height: normal; margin: 0cm 0cm 0pt;”><span style=”font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-language: PL;”><span style=”color: #000000;”>(źródło: </span><a href=”http://www.mrozy.pl/”><span style=”color: windowtext; text-decoration: none; text-underline: none;”><span style=”font-family: Verdana;”>www.mrozy.pl</span></span></a><span style=”color: #000000;”>)</span></span></p> <p class=”MsoNormal” style=”line-height: normal; margin: 5.3pt 0cm;”><span style=”font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-language: PL;”><span style=”color: #000000;”>XX Kursujący na trasie Mrozy – Rudka w latach <strong>1902 – 1967</strong> tramwaj konny w dniu <strong>28</strong> października <strong>2011</strong> roku powraca do Mrozów. Jego historia związana jest z budową szpitala w Rudce który powstał na skutek rozszerzającej się w <strong>1898r</strong>. epidemii gruźlicy. Teodor Dunin, wybitny lekarz bakteriolog zaapelował wówczas o utworzenie specjalistycznego szpitala w którym chorzy mogliby dochodzić do zdrowia. Jego projekt zdobył uznanie wielu wybitnych naukowców. Ze względu na klimat idealnym miejscem okazała się Rudka koło Mrozów, gdzie w <strong>1902r</strong>. ruszyła budowa szpitala. Sanatorium znajdowało się kilka kilometrów od stacji kolejowej, na której wyładowywano przywożone pociągiem z Warszawy materiały budowlane. Aby ułatwić ich transport do Rudki, położono tory pod kolejkę. Budowa szpitala trwała sześć lat. Pierwsi pacjenci pojawili się w Rudce <strong>29 </strong>listopada<strong> 1908 r</strong>. Tego dnia po raz pierwszy, zamiast materiałów budowlanych, tramwaj konny przewiózł ludzi. Kolejka kursowała nawet sześć razy dziennie przez <strong>59</strong> lat, po raz ostatni odjechała w <strong>1967r</strong>. Tory rozebrano na początku lat <strong>70</strong>, a wagonik przekazano Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie.</span></span></p> <p class=”MsoNormal” style=”text-align: justify; margin: 12pt 0cm; mso-line-height-alt: 7.95pt;”><span style=”font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-language: PL;”><span style=”color: #000000;”>Kilka lat temu <strong>władze samorządowe gminy Mrozy wraz ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Mrozów</strong> postanowiły odbudować tramwaj konny. Minister Środowiska wyraził zgodę na powtórne jego kursowanie w rezerwacie ?Rudka Sanatoryjna”, przez który przebiegała trasa, gmina otrzymała dotację z PROW, odtworzono szlak, położono podkłady, wykonano replikę wagonu, zamontowano szyny na trasie liczącej niecałe 2 km?</span></span></p> <p class=”MsoNormal” style=”text-align: justify; margin: 0cm 0cm 0pt; mso-line-height-alt: 7.95pt;”><span style=”font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-language: PL;”><span style=”color: #000000;”><span style=”mso-spacerun: yes;”> </span>Pierwsze, próbne i techniczne przejazdy odbyły się na początku października <strong>2011 </strong>roku, natomiast ostatni weekend tego miesiąca przeznaczono na dni otwarte, podczas których, z perspektywy odrestaurowanego wagonu każdy chętny mógł usłyszeć dźwięk metalowych szyn i odgłos najprawdziwszych kopyt. Było to preludium do <strong>rozpoczęcia kursowania tramwaju, które zaplanowano na wiosnę 2012 roku – 28 kwietnia.</strong></span></span></p> <p class=”MsoNormal” style=”text-align: justify; margin: 0cm 0cm 3.55pt; mso-line-height-alt: 7.95pt;”><span style=”font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-language: PL;”><span style=”color: #000000;”><span style=”mso-spacerun: yes;”> </span>Warto dodać, że wzdłuż trasy tramwaju konnego Mrozy – Rudka powstała ścieżka służąca edukacji ekologicznej, natomiast przy pierwszym peronie w Mrozach powstanie zabudowa regionalna stacji kolejki, a w pobliżu zagrody – park nad wodą. Będzie to więc nie tylko wspaniała atrakcja turystyczna, ale przede wszystkim żywa lekcja historii, na którą już dziś serdecznie zapraszamy.</span></span></p> <p class=”MsoNormal” style=”margin: 0cm 0cm 10pt;”><span style=”line-height: 115%; font-family: 'Verdana’,’sans-serif’; font-size: 10pt;”><span style=”color: #000000;”> </span></span></p> <p> </p>